Dodatek mieszkaniowy

DODATEK MIESZKANIOWY

Dodatek mieszkaniowy przysługuje:

  1. Najemcom albo podnajemcom lokali mieszkalnych, zamieszkującym w tych lokalach;
  2. Osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego;
  3. Osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych;
  4. Innym osobom mający tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem;
  5. Osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo najem socjalny lokalu.

 Dodatek mieszkaniowy nie przysługuje osobom przebywającym w:

  • domu pomocy społecznej,
  • młodzieżowym ośrodku wychowawczym,
  • schronisku dla nieletnich,
  • zakładzie poprawczym,
  • zakładzie karnym,
  • szkole, w tym szkole wojskowej

– jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne całodobowe utrzymanie.

Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, jeżeli w okresie trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o jego przyznanie średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczył w gospodarstwie :

1) jednoosobowym – 40% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej – 2862,19 zł

2) wieloosobowym – 30% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej – 2146,64 zł.

Przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej obowiązujące w dniu złożenia wniosku, ostatnio ogłoszone przez Prezesa GUS 9 lutego 2024r. (wynosi: wynosi 7155,48 zł). Za dochód uważa się dochód w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych.

Powierzchnia użytkowa zajmowanego lokalu mieszkalnego nie może przekraczać normatywnej powierzchni użytkowej o więcej niż: 30% albo 50% pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi                     i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%.

Ustawowo określona powierzchnia lokalu, uprawniająca do ubiegania się o dodatek mieszkaniowy nie może być większa niż:
35 m² + 30% = 45,50 m² dla osoby samotnej
40 m² + 30% = 52,00 m² dla 2 osób
45 m² + 30% = 58,50 m² dla 3 osób
55 m² + 30% = 71,50 m² dla 4 osób
65 m² + 30% = 84,50 m² dla 5 osób
70 m² + 30% = 91,00 m² dla 6 osób

Na każdą kolejną osobę przypada dodatkowo 5m² do powierzchni normatywnej.  Normatywną powierzchnię powiększa się o 15 m² jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim lub osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju. O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju decyduje zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności .

Dodatek mieszkaniowy przyznaje się w drodze decyzji administracyjnej na okres 6 miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.

Na złożony wniosek upoważniony pracownik może przeprowadzić wywiad środowiskowy. Niewyrażenie zgody na przeprowadzenie wywiadu środowiskowego stanowi podstawę do odmowy przyznania dodatku mieszkaniowego.  Pracownik przeprowadzający wywiad środowiskowy może żądać od wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego złożenia, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenia o stanie majątkowym.  Odmowa złożenia oświadczenia lub stwierdzenie rażącej dysproporcji między faktycznym stanem majątkowym a wykazanymi dochodami stanowi podstawę do wydania decyzji o odmowie przyznania dodatku mieszkaniowego.


Jeżeli dodatek mieszkaniowy przyznano na podstawie nieprawdziwych danych, osoba pobierająca dodatek mieszkaniowy będzie musiała zwrócić nienależnie pobrane kwoty w podwójnej wysokości.

Wymagane dokumenty
     • wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego – potwierdzony przez zarządcę budynku albo inną osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny
     • deklaracja o wysokości dochodów gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku

Podstawa prawna:

  • ustawa z dn. 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2023r. poz. 1335)
  • rozporządzenie Ministra Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji pracownika upoważnionego do przeprowadzania wywiadu (Dz. U. z 2013 r. poz. 589).

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH
w związku z obsługą procedur związanych z uzyskaniem prawa
do dodatku mieszkaniowego i energetycznego

W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych oraz na podstawie art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanego w skrócie „RODO”, informujemy, że:

1. ADMINISTRATOR DANYCH

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wiśle, reprezentowany przez Kierownika,  z siedzibą: 43-460 Wisła, Plac Bogumiła. Hoffa 3, tel. (33) 855 35 53, e-mail: mops@um.wisla.pl

adres www: www.mops.wisla.pl (w zakładka: „RODO”) oraz https://bip.wisla.pl Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wiśle (zakładka: „Dane osobowe – RODO”)

2. INSPEKTOR OCHRONY DANYCH

W Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Wiśle wyznaczony został Inspektor Ochrony Danych Agnieszka Sutor, z którym może się Pani/Pan skontaktować w sprawach związanych z ochroną swoich danych osobowych oraz realizacją przysługujących Pani/Panu praw, w następujący sposób:

pod adresem poczty elektronicznej: iod@mops.wisla.pl

  • pisemnie na adres siedziby Administratora. 

3. PODSTAWA PRAWNA I CEL PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH

Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywa się w celu obsługi procedur związanych z uzyskaniem prawa
do dodatku mieszkaniowego lub energetycznego zgodnie z ustawą z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych oraz ustawą z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne.

4. ODBIORCY DANYCH OSOBOWYCH

W związku z przetwarzaniem danych osobowych w celach określonych w pkt. 3 odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być organy władzy publicznej oraz podmioty wykonujące zadania publiczne lub działające na zlecenie organów władzy publicznej, w celach i w zakresie wynikających z przepisów prawa. Odbiorcami danych mogą być również inne podmioty, które na podstawie stosownych umów podpisanych z Administratorem przetwarzają dane osobowe na jego polecenie.

Administrator nie zamierza przekazywać Pani/Pana danych do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowych.

5. OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH OSOBOWYCH

Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do spełnienia celu, dla którego zostały zebrane oraz
w okresie wskazanym przepisami prawa, w tym w celach archiwalnych zgodnie z rzeczowym wykazem akt Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wiśle.

6. PRAWA OSÓB, KTÓRYCH DANE DOTYCZĄ

Na zasadach określonych przepisami RODO przysługuje Panu/Pani prawo;

  1. dostępu do treści swoich danych osobowych,
  2. ich sprostowania (poprawienia),
  3. ograniczenia przetwarzania swoich danych w momencie, gdy kwestionowana jest prawidłowość przetwarzania danych osobowych.

Ograniczenie przetwarzania Pani/Pana danych osobowych może nie zostać zrealizowane w sytuacji, kiedy naruszyłoby to: prawny obowiązek przetwarzania tych danych, realizację decyzji, umów i zobowiązań, integralność oraz strukturę zbiorów
i baz danych, obowiązek rozliczenia finansowego z innymi podmiotami, ochronę dóbr i roszczeń innych osób, itp.

7. PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO

W sytuacji gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych osobowych, przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

8. PRAWO DO COFNIĘCIA ZGODY

Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym, a do ich podania będzie Pani/Pan zobowiązana/y.
Jeśli nie poda nam Pani/Pan swoich danych, nie będziemy mogli zrealizować zadania ustawowego, co może skutkować konsekwencjami przewidzianymi przepisami prawa.

W szczególnych sytuacjach MOPS w Wiśle może przetwarzać dane osobowe innych osób (np. członków rodziny) jeżeli wynika to z obowiązujących przepisów prawa.

9. ZAUTOMATYZOWANE PODEJMOWANIE DECYZJI, PROFILOWANIE

Informujemy także, że Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będzie to jednak prowadzić do zautomatyzowanego podejmowania decyzji i profilowania.